zondag 19 juni 2011

Personal update: Tips tegen tentamenstress



Het is weer zover. Het einde van het schooljaar is in zicht en dus is het tijd voor de tentamenweek. Of je nu op de middelbare school, het mbo, het hbo of op de universiteit zit. Je krijgt het weer zwaar de komende weken. Leren tot in de late uurtjes, koffie drinken per liter, heel veel schrijven zodat je pijn krijgt aan je hand en ga zo maar door. Misschien overdrijf ik een beetje, maar dat mag af en toe wel.

Om jullie door deze weken heen te loodsen heb ik een aantal tips verzonnen, waar ik zelf veel aan heb.

1) Plannen! Dit vind ik persoonlijk de belangrijkste. Ik zorg voor een goede tijdsplanning zodat ik leren en leven een beetje kan combineren. Ook is het belangrijk dat je af en toe pauze houdt tijdens het leren.

2) Beslis voor jezelf wanneer jij vindt dat je het beste kan leren. Kun jij om 8 uur s’ochtends opstaan en dan meteen beginnen met leren? Of ben jij, net zoals ik, meer iemand die tot in de late uurtjes kan knallen?

3) Zorg dat je op een rustige plek leert. Ik gooi alles van mijn bureau af als ik leer. Als ik dat niet doe ga ik namelijk hele andere dingen doen (zoals foto’s maken, iets anders lezen enzovoort).

4) Don’t panic. Als je goed hebt opgelet komt alles goed. Lees ook tijdens je toets alles rustig door.

5) De laatste tip, ik had het er al over. Relax! Gun jezelf even wat vrije tijd en ga iets leuks doen. Of het nu tv kijken is of shoppen (ik geef de voorkeur aan de laatste), even ertussenuit gaan is wel fijn.


Mochten jullie binnenkort een toetsweek hebben, veel succes! Milou, Rianne en ik beginnen morgen, hopelijk hebben we geen herkansingen en kunnen we dus eerder genieten van onze welverdiende vakantie.

With love,
Judith


2 opmerkingen:

  1. Handig :)
    Gelukkig ben ik daar vanaf. Kan mn toetsen gewoon lekker inplannenn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is inderdaad erg fijn.
    Veel succes mocht je binnekort toetsen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen